Fågelskådning Löddesnäs – lördag 12 december 2023

Några plusgrader, vindstilla och gråmulet väder var förutsättningarna för dagens fågelskådning. Med tanke på det var förhoppningarna kanske inte så stora, men när passet var över efter ett par timmar hade vi antecknat ca fyrtio arter.
Vi började med att gå ut på spången mot havet. Det första som visade sig var en blå kärrhök som flög över vassen. Skäggmesens läte kunde anas inne i vassen men den gick inte att upptäcka. Uti i vattnet gjorde en prutgås sällskap med en flock gräsänder. Även storskrakar, bläsgäss, knipor, knölsvanar och en stor flock sothöns låg ute på redden. En stor havstrut hade hittat något ätbart under ytan och kämpade en lång stund med flaxande vingar och Lödde kar var som vanligt belamrat med storskarvar. Innan återtåget kunde vi se en äldre havsörn komma inflygande från Salviken och gå ner på andra sidan Lödde å. På väg tillbaka längs spången passerade en flygande ägretthäger. Vid kanten sågs en gärdsmyg och ett litet meståg med blåmes, talgoxe och en rödhake som rumsterade om i buskarna.

Nästa anhalt var fågeltornet. Därifrån sågs bland annat gråhägrar som uppehöll sig i gläntorna i vassen, en flock starar flyga förbi, en handfull ängspiplärkor som slog ner i ett träd intill och flera ormvråkar sittande på olika staket- och ledningsstolpar i området. Ute i viken uppehöll sig olika måsfåglar och några småskrakar.

Avslutningsvis gick vi en sväng söderut på Gyllins ängar. Där var det trastar som dominerade – koltrast, björktrast och rödvingetrast men också sidensvansar, grönfinkar och ett par stenknäckar. En tornfalk satt i ett träd och spanade ut över ängarna. Vid iskanten omgiven av en flock gräsänder stod en ensam salskrake och putsade sig. Lägg därtill en fasan, tre glador, skrattmås, kanadgäss, grågäss, kaja, kråka, råka och skata så blir listan full.

Lite nederbörd gjorde sig påmint och det kändes bra att avrunda aktiviteten och konstatera att resultatet blev över förväntan.

/Göran