Söndagen efter den Biologiska mångfaldens dag (som infaller just den 22 maj varje år) hade vår förening stämt träff med Joakim de Caprétz på Domedejla mosse. Han restaurerar och underhåller flera av kommunens grönytor. Vi gick runt på mossen och Joakim berättade på ett medryckande sätt bland annat om att bekämpa invasiva växter, om slåtter både med lie och slåtterbalk, hur man skördar vass, gallrar, skapa högstubbar och en hel del annat. Han är en sann entreprenör och arbetar mycket efter egna metoder och med en ansenlig maskinpark som han själv förbättrat för att de ska passa hans behov. Det blev en intressant förmiddag!
Hälsningar Henrik Jonsson
Kommentera