Aktuellt program

Varmt välkomna till våra arrangemang!

Även icke medlemmar är välkomna (fast vi ser gärna att ni blir medlemmar så småningom). Ingen föranmälan krävs, bara att dyka upp. Till alla exkursioner är det lämpligt att ha på sig oömma kläder. Ta gärna med matsäck, kikare och ev. lupp.

Vid resor utanför kommunen åker vi ofta i egna bilar. Samåkning via bil och lokalbuss finns med i programmet. Bilersättningen bör vara 20 kr/mil och bil och delas lika mellan alla i bilen. Vill man ta sig själv till en plats så går det förstås lika bra.

Aktuellt program

Välkomna till våra aktiviteter 2022. Mer info om varje aktivitet hittar du längre ned på sidan.

På gång:

• Biologiska mångfaldens dag – Söndag 22 maj
  • Förslåtter Domedejla mosse – Lördag 4 juni
  • De vilda blommornas dag – Söndag 19 juni
  • Storksläpp – Lördag 30 juni
  • Slåtterdags i Domedejla – Lördag 13 augusti
  • Insekternas dag – Söndag 21 augusti
  • Svampexkursion – Söndag 24 september

Genomförda:

• Grodsafari, naturkväll – Måndag 11 april
  • Vandring Salviken, naturkväll – Onsdag 20 april
  • Insektshotellverkstad – Lördag 30 april
  • Fågelskådningens dag – Lördag 7 maj

Information om kommande programpunkter

Biologiska mångfaldens dag – Söndag 22 maj

Ta hjälp av vår artbingobricka och låt dig omfamnas av naturen på egen hand. Med brickan får du hjälp på traven att fokusera på artrikedomen omkring oss. Hämta ut artbingobrickan hos oss, gå ut i naturen och öppna dina sinnen. Kom sedan tillbaka och berätta om dina naturupplevelser så bjuder vi på fikabröd och frukt. Passa på att ta en paus med medhavt kaffe/te i det gröna! Tag med Dricka, sittdyna och gärna kikare!
Startpunkt: Habo Fure vid orienteringstavlan på Habovägen kl. 9.00−11.30

Förslåtter Domedejla mosse – Lördag 4 juni

Vi börjar med en inventering av växtligheten på ängen, med särskilt intresse på resultatet i våra nysådda ängsrutor. Därefter tar slåtter med lie och räfsa vid. Under pausen njuter vi av fika, fågelsång samt en och annan fjäril. Tag med Matsäck
Samling: Rutsborgsskolans södra parkering kl. 10.00
Ansvarig: Göran 0733-74 53 10

De vilda blommornas dag – Söndag 19 juni

Denna dag ordnas blomstervandringar över hela landet. Med Bengt och Lars-Göran som ledare beundrar vi vildväxande blommor på Gyllins ängar. Vandringen inklusive paus tar ca 3 timmar. Passa på tillfället att se både vanliga och ovanliga växter i er närmiljö! Samarrangemang med Svenska Botaniska Föreningen. Tag med Fika, flora och lupp
Samling: Lomma busstation kl. 9.40 för samåkning. Slutstation P-plats Löddesnäs fågeltorn kl. 10.00
Ansvarig: Bengt 0709-82 93 37

Storksläpp – Lördag 30 juni

Vi samordnar transport till Storkprojektets storksläpp vid Hemmestorps Mölla utanför Veberöd. Mer information på följande sida: http://www.storkprojektet.se/hagnguidning/program-2022/. Var och en betalar 100 kr i inträde, vilket inkluderar fika. Gratis för barn under 12 år.
Samling: Bjärred centrum kl. 11.00 och Lomma busstation kl. 11.15

Slåtterdags i Domedejla- Lördag 13 augusti

Med lie och räfsa tar vi bort årets gräs för att minska på gödningen. Före arbetet inventerar vi växter och insekter på ängen. Tag med Matsäck och gärna kikare
Samling: Rutsborgsskolans södra parkering kl. 10.00
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26 Samarrangemang med Lunds NF

Insekternas dag – Söndag 21 augusti

Denna utflykt passar även alla mellan 2 och 13 år. Glöm i så fall inte att ta med dig en vuxen. Med håvar och burkar samlar vi så mycket småkryp vi kan. Det blir grodor, fjärilar, ryggsimmare, gråsuggor och en massa som vi antagligen inte kan namnen på, då det finns minst 1000 arter av småkryp att välja på i det här området. Tag med Matsäck och gärna lupp
Samling: Vid Lomma kyrka kl. 10.00
Ansvarig: Henrik 0708-98 91 79

Svampexkursion – Söndag 24 september

Vi beger oss till någon av de skånska åsarnas skogar, där vi efter en kort introduktion ger oss ut i spridda grupper på vår svampjakt. Vi återsamlas för fika och går sen igenom den samlade svampskörden under ledning av vår kunniga svampguide. Tag med Fika, kniv, korg och svampbok
Samling: Bjärred centrum kl.8.45 och Lomma busstation kl. 9.00

Pilfink, fotograf: Lars-Göran

Pilfink

Löpande – Dela dina favoritbilder tagna i kommunen

Har du en naturbild du vill dela med dig av? Alla medlemmar, skicka era favoritbilder från allt från humlor i trädgården och tumlare i havet till ögonblick från kvällspromenaden. Bilderna läggs upp här under foton och kan dyka upp på vår Facebook. Glöm inte att skriva vem som är fotograf och vart bilden är tagen.

Skicka dina bilder till: marie.hannerstig@gmail.com

Bildvisning Skottland – framflyttat pga av pandemin, datum ej satt.

Den skotska naturen är väldigt varierad. Det kommer den hängivne fotografen Erland Leide att visa oss ikväll. Det slinker säkert in en del bilder från Finland och några andra platser också. Är man uppväxt i Helsingborg så är det ju t.ex. nära till både Söderåsen och Kullen. Det blir en blandning av bilder, men där djur och landskap dominerar.
Föreningen bjuder på fika.
Samling: Strandkyrkan kl. 19.00
Ansvarig: Henrik 0708-98 91 79