Aktuellt program

Vår- och sommarprogram 2024

Alla är välkomna till våra aktiviteter, man behöver inte vara medlem. Ingen föranmälan krävs, bara att dyka upp. Lämpligt med oömma kläder. Ta gärna med fika/matsäck, kikare och ev. lupp.

Vid resor utanför kommunen åker vi ofta i egna bilar. Samåkning via bil och lokalbuss finns med i programmet (bilersättningen 20 kr/mil och bil delas lika mellan alla i bilen). Vill man ta sig själv till en plats så går det förstås lika bra.

Varmt välkomna!

Kretsstämma + lyssna till kommunen klimatplan Tisdag 19 mars kl. 18.30-20.30

Härmed kallas till ordinarie årsmöte. Motion ska vara styrelsen tillhanda senast 5 mars.
Efter förhandlingarna berättar Per Blomberg, Klimat- och miljöstrateg i kommunen, om arbetet med kommunens Energi och klimatplan.
Plats: Strandkyrkan kl. 18.30. Föreningen bjuder på fika!
Ansvarig: Henrik 0708-98 91 79

Operation Rädda bina i EU Lördag 6 april kl. 10-12

Hela 75% av alla grödor som odlas till mat för människor och djur i världen är beroende av pollinatörer, vilka hotas av den intensiva användningen av kemiska bekämpningsmedel. EU-valet i juni ger oss möjligheten att rösta fram politiker som vill begränsa användandet av bekämpningsmedel och skydda miljön i allmänhet. Vi står på torget och informerar om våra livsviktiga pollinatörer och betydelsen av att handla ekologisk mat.
Plats: Centrumtorget i Lomma
Ansvarig: Karin 0766-71 14 59

Guidad tur och naturlig skötsel av Hörjelgården Lördag 13 april kl. 8.45-16.oo

Hörjelgården vid Tomelilla från 1814 donerades till Naturskyddsföreningen Skåne år 1976 och har hela tiden skötts enligt gamla traditioner, helt utan konstgödsel. Vi får först en guidad visning och får sedan hjälpa till med fagning av stubbskotts- ängen, renovering av flätgärden m.m. Dyk upp direkt på plats eller samåk.
Samling: Bjärred centrum kl. 8.45, Lomma busstation kl. 9.00
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26

Fågelskådningens dag Söndag 5 maj kl. 8-11

Vi börjar dagen med att gå stigen i Domedejla naturreservat och lyssnar på morgonkören i denna oas. Därefter åker vi till Löddesnäs och intar fikan med utsikt över havet. För de hugade gäller sen en tur upp i fågeltornet.
Tag med: Matsäck och kikare
Samling: Södra parkeringen kl. 8.00 Rutsborgsskolan i Borgeby
Guide: Lars-Göran 0721-84 73 26

Biologiska mångfaldens dag Söndag 19 maj kl. 10-12
Leta och utforska arter i Löddesnäs. Passar alla åldrar.

En trevlig utflykt som passar såväl kunniga som nybörjare i alla åldrar. Vi utforskar området vid Löddesnäs nya dammar för att se vilka växter samt små och stora kryp vi kan hitta.
Tag med: Matsäck samt håv om du har
Samling: Fågeltornets parkering 10.00

Slå med lie i Domedejla mosse Lördag 1 juni kl. 10-12

Dags för det som kallas förslåtter. Innan start tittar vi över området för att se om något ska sparas. Våra ”egna” ängsrutor får sig då en extra koll. Lars-Göran berättar under tiden fördelarna med ängsslåtter. Alla som vill får prova på att slå med lie.
Tag med: Matsäck (lie och räfsa finns)
Samling: Södra parkeringen kl. 10.00 Rutsborgsskolan i Borgeby

Lär dig fler arter!
Floravandrig vid Löddesnäs Torsdag 6 juni kl. 10.35-13

På självaste Sveriges nationaldag ska floran i Löddesnäs skärskådas rejält. Med Staffan Nilsson från Lundakretsen som guide hoppas vi hitta många arter som är knutna till just kustängar. Till det kommer säkert flera andra arter också. Samarrangemang med Lundakretsen.
Tag med: Fika, flora och lupp
Samling: Trollsjövägens busshållplats kl. 10.35

Slåtterdags i Domedejla Lördag 10 augusti kl. 10-13

Efter en artinventering som inledning tar vi oss fram över ytan med lien välslipad samt kratta och grep beredda att samla upp det slagna gräset. Med gemensamma krafter hoppas vi få ängen redo för nästa års växtsäsong. Samarrangemang med Lundakretsen.
Samling: Södra parkeringen kl. 10.00, Rutsborgsskolan, Borgeby
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26

Insekternas dag Söndag 18 augusti kl. 10-12

Denna utflykt passar såväl gammal som ung. Förutom insekter tittar vi även på andra småkryp, d.v.s. saker under 10 cm. Det blir grodor, fjärilar, vattenspindlar, sländlarver och mycket annat. Håvandet efter vattendjur brukar vara populärast.
Tag med: Matsäck. Det finns håvar med mera.
Samling: Lomma kyrka kl. 10.00
Guide: Henrik 0708-98 91 79

Guidad spaning efter fladdermöss Torsdag 12 september kl. 19-21

Vid kustdammarna och i skogsområdet. Habo Fure brukar det finnas en hel del fladdermöss på hösten. Med en ultraljuds-detektor kan vi ”höra” dem. Under turen berättar Henrik Jonsson om Sveriges fladdermöss samt hjälper  oss att artbestämma dem vi upptäcker under kvällen. Arter vi nästan garanterat kan räkna in är dvärgpipistrell och vatten-fladdermus. Innan mörkret tar vid spanar vi efter fåglar i kustdammarna samt i havet.
Tag med: Fika och ev. kikare
Samling: Habovägens början kl. 19.00
Guide: Henrik 0708-98 91 79

Varmt välkomna till alla våra aktiviteter!

Genomförda (vår-sommarprogram 2024)

• Städning Alnarps ängar, lördag 9 mars