Aktuellt program

Varmt välkomna till våra arrangemang!

Även icke medlemmar är välkomna (fast vi ser gärna att ni blir medlemmar så småningom). Ingen föranmälan krävs, bara att dyka upp. Till alla exkursioner är det lämpligt att ha på sig oömma kläder. Ta gärna med matsäck, kikare och ev. lupp.

Vid resor utanför kommunen åker vi ofta i egna bilar. Samåkning via bil och lokalbuss finns med i programmet. Bilersättningen bör vara 20 kr/mil och bil och delas lika mellan alla i bilen. Vill man ta sig själv till en plats så går det förstås lika bra.

Aktuellt höst- och vårprogram 22/23

Välkomna till våra aktiviteter. Mer info om varje aktivitet hittar du längre ned på sidan.

• Fågelsträck vid Löddesnäs – Söndag 2 oktober
  • Efterslåtter på Domedejla mosse – Lördag 15 oktober
  • Holkrensning i Alnarp – Lördag 5 november
  • Skog till annat ändamål – Tisdag 22 november
  • Bildvisning Skottland – Torsdag 8 december
  • Örnsafari i Fyledalen – Söndag 12 februari
  • Strandstädning Alnarps ängar – Lördag 11 mars
  • Årsmöte & bildvisning – Tisdag 21 mars
  • Löpande – Dela dina favoritbilder tagna i kommunen

Genomförda

• Svampexkursion – Lördag 23 september

Information om kommande programpunkter

Fågelsträck vid Löddesnäs – Söndag 2 oktober

Många fåglar flyttar längs kusten när de ska söderut. Därför är Löddesnäs en bra plats för att se fågelsträcket. Med kunnige Lars-Göran Lillvik som guide kommer varenda (?) fågel att kunna räknas in samt artbestämmas. Samarrangemang med Lundakretsen
Tag med: Fika och kikare
Samling: P-plats Fågeltorn kl. 9.00
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26

Varfågel

Efterslåtter på Domedejla mosse – Lördag 15 oktober

Största delen av ängen slogs i augusti, så idag blir det först lite grovgöra med lien på resterande långt gräs och sen finputsning på övriga ytor.
Tag med: Fika och oömma kläder
Samling: Rutsborgskolans södra parkering kl. 10.00
Ansvarig: Göran 0733-74 53 10

Holkrensning i Alnarp – Lördag 5 november

Medan hyresgästerna roar sig på annat håll tar vi fram stege, skyffel och borste (de två sista i miniformat) och förbereder för nästa års inflyttning. Vanligaste gästerna är blåmes och talgoxe, men resterna vi hittar i holkarna kan även avslöja någon överraskning ibland.
Tag med: Fika och kikare
Samling: Alnarp, P-plats 2 vid järnvägen kl. 9.00
Ansvarig: Johan 0706-73 32 63

Skog till annat ändamål – Tisdag 22 november

Hur mycket av skogen i Sverige omvandlas till åkermark, vägar och industrier idag? Har detta någon betydelse för klimatet och den biologiska mångfalden? Har vi verkligen mer skog i Sverige nu än någonsin tidigare? Detta kommer Nils-Erik Norrby från föreningen Skydda skogen att berätta om. Det blir exempel från Skåne, Gotland och några andra platser i landet.
Föreningen bjuder på fika!
Samling: Strandkyrkan kl. 19.00
Ansvarig: Henrik 0708-98 91 79

Bildvisning Skottland – Torsdag 8 december

Den skotska naturen är väldigt varierad. Det kommer den hängivne fotografen Erland Leide att visa oss ikväll. Det slinker säkert in en del bilder från Finland och några andra platser också. Är man uppväxt i Helsingborg så är det ju t.ex. nära till både Söderåsen och Kullen. Det blir en blandning av bilder, men där djur och landskap dominerar.
Föreningen bjuder på fika.
Samling: Strandkyrkan kl. 19.00
Ansvarig: Henrik 0708-98 91 79

Örnsafari i Fyledalen – Söndag 12 februari

En traditionell utflykt med Kävlinge-kretsen, där vi främst spanar efter örnar. Många andra fåglar kan ses i Fyleån och i de höga träden längs vägen mot Lyckås. En fikarast vid pumphuset sitter alltid fint och i Lyckåsbacken har vi fin vy
över dalen. På hemvägen gör vi ett stopp vid Vombs ängar.
Tag med: Kikare och rejäl matsäck
Samling: Bjärreds centrum vid Folkungagatan kl. 8.45, Lomma busstation kl. 9.00
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26

Strandstädning Alnarps ängar – Lördag 11 mars

Denna programpunkt är nu inne på sitt 34:e år. Nu gör vi fint för vårens fåglar! Trots att SYSAV nu har bättre koll på de sopor som ligger utomhus och skräpet har minskat de senaste åren finns mycket som blåser in från havet.

Föreningen bjuder på tilltugg, men kaffe/te ordnar man själv.
Ta med:
Handskar
Samling: Vid Södergård kl. 10.00 (Malmövägens sista gård) Ring Marie om du inte hittar men du ser oss säkert!
Ansvarig: Marie 0765-38 23 74

Årsmöte & bildvisning – Tisdag 21 mars

Härmed kallas till ordinarie årsmöte. Någon form av föredrag/bildvisning blir det också. Vill du lämna en motion ska den vara hos styrelsen senast 5 mars.
Föreningen bjuder på fika!
Samling: Strandkyrkan kl. 18.30

Löpande – Dela dina favoritbilder tagna i kommunen

Har du en naturbild du vill dela med dig av? Alla medlemmar, skicka era favoritbilder från allt från humlor i trädgården och tumlare i havet till ögonblick från kvällspromenaden. Bilderna läggs upp här under foton och kan dyka upp på vår Facebook. Glöm inte att skriva vem som är fotograf och vart bilden är tagen.

Skicka dina bilder till: marie.hannerstig@gmail.com