Lite information om våra utflykter

På utflykter utanför kommunen samåker vi i egna bilar. Bilersättningen delas mellan alla i bilen och bör vara cirka 20 kr per mil.  Till alla exkursioner är det lämpligt att ha på sig oömma kläder och ta med sig matsäck och kikare, samt ibland flora och lupp.

Programmet i korthet

• Onsdag 15 mars Årsmöte
  • Lördag 18 mars Strandstädning
  • Tisdag 18 april Alkärret/Naturkväll
  • Söndag 23 april Vandring Skäralid
  • Lördag 6 maj Fågelskådningens dag
  • Onsdag 17 maj Salviken-Vikhög/ Naturkväll
  • Lördag 20 maj Domedejla förslåtter
  • Måndag 5 juni Nöbbelöv/Naturnatten
  • Söndag 18 juni De vilda blommornas dag
  • Torsdag 27 juli Löddesnäs/Naturkväll
  • Lördag 12 aug Slåtter i Domedejla
  • Söndag 13 aug Insekternas dag
  • Tisdag 5 sept Fladdermöss/Naturkväll
  • Söndag 1 okt Matsvamp i Vombs Fure

Söndag 5 mars – Vandring Salviken-Vikhög

Vi tittar på fågellivet med start vid Salviken. Vi promenerar sen utefter kusten förbi Vikhög. Efter fikat fortsätter vi via Löddesborg åter till Salviken.
Samling: Lomma busstation kl. 9.00 eller Bjärred centrum kl. 9.15 eller södra parkeringen vid Salviken kl. 9.30
Ansvarig: Ingrid, 073-626 20 06
Utflykten är tillsammans med
Kävlingekretsen

Onsdag 15 mars

Årsmöte
Alla medlemmarna i Naturskydds-föreningen i Lomma-Bjärred kallas härmed till ordinarie årsmöte för 2016. Vill du lämna en motion ska den vara styrelsen tillhanda senast den 9 mars.
Mer information om årsmötet kommer i vårprogrammet.
Plats: Strandkyrkan i Lomma
kl. 18.30

Lördag 18 mars – Strandstädning

Gör en insats och hjälp oss städa undan vinterns skräp som samlats på Alnarps ängar. Vi hinner också med att spana på vårens fåglar och kanske höra den första lärkan drilla i skyn.
OBS!  Föreningen bjuder på fika
Samling: 300 meter söder om Lomma skyttebana kl. 9.30

Tisdag 18 april/Naturkväll – Alkärret

Vi går genom Alkärret ut till stranden och tittar på kärr- och strandväxter, till fåglarnas sång inifrån buskarna. Vid stranden ser vi på fågellivet till havs i solnedgången och intar vår fika i lä av strandvallen, innan vi vandrar tillbaks till samlingsplatsen.
Samling: Habo Camping kl. 18.30
Ansvarig: Thomas, 0727-20 16 16

Söndag 23 april – Vandring i Skäralid

Vi hoppas på bokar som håller på att spricka ut och vitsippor i knopp. Turen kallas Kopparhattsrundan och är ca 4 km. Den börjar vid Skäralid, följer ån i ravinen och går sen upp till utsikten vid Koppar-hatten (150 m ö h). Därefter går vi ner till Skäradammen och Naturrum. Turen är lättgången och även bra för barn.
Samling:  Vid Lomma busstation kl. 9.00 och Bjärred centrum vid Folkungagatan kl. 9.15
Ansvarig:  Ulla-Britt, 040-41 46 96

Lördag 6 maj – Fågelskådningens dag

Vi besöker först kommunens fågelrikaste naturreservat – Löddesnäs – med sina stora vassar och fina strandängar. En vandring runt Domedejla mosse ska också bjuda på fin fågelsång ifrån skogsfåglar.
Samling:  Löddesnäs fågeltorns parkering kl. 8.00

Onsdag 17 maj/Naturkväll – Vandring Salviken-Vikhög

Nu är det dags för vårens fåglar och blommor. Vi börjar vid Salviken, sen går vi via Löddesborgs slott till strandängarna norr om Löddesnäs, där vi fikar. Vi avslutar med en strandpromenad norrut fram till Vikhög. Blommande backsippor?
Samling:  Vid Lomma busstation kl. 18.00 och Bjärred centrum kl. 18.15.  Slutstation P-plats vid infarten till Vikhög kl. 18.30
Ansvarig: Ingrid, 0736-26 20 06

Lördag 20 maj – Förslåtter Domedejla mosse

Dags för årets första arbetspass på vår fina slåtteräng. Vi börjar med en kort inventering av växterna, men vi hinner även med att titta efter insekter på ängen. Under fikapausen njuter vi av fågelsången.
Samling:  Vid Lomma busstation kl. 9.45 och Rutsborgsskolan kl. 10.00

Måndag 5 juni – Naturnatten/Nöbbelöv

Vi följer med Lunds naturskyddsförening på denna nattaktivitet. Det utlovas allt från stora planeter till små grodor.
Anmälan: Till Henrik, 0708-98 91 79, senast torsdag 1 juni.

Söndag 18 juni – De vilda blommornas dag

Denna dag ordnas blomstervandringar över hela landet. Med Bengt och Lars-Göran som ledare beundrar vi vildväxande blommor på Gyllins ängar. Vandringen inklusive fikapaus tar ca 3 timmar. Passa på tillfället att se både vanliga och ovanliga växter i er närmiljö.

Samarrangemang med Svenska Botaniska Föreningen.

Tag med:  Fika, flora och lupp
Samling:  Vid Lomma busstation kl. 9.40 Slutstation P-plats Löddesnäs fågeltorn kl. 10.00
Ansvarig: Bengt, 046-29 37 30

Torsdag 27 juli/Naturkväll – Löddesnäs

Detta är kommunens bästa fågellokal. Med hav, vass, ängar samt ån finner många arter sig hemmastadda här. På ängarna finns en varierad flora, som dessutom drar till sig insekter. Vad mer kan vi begära en fin sensommarkväll? Ja, det skulle vara en fika då, men den får faktiskt var och en fixa själv.
Samling:  Vid Lomma busstation kl. 18.15 Slutstation P-plats Löddesnäs fågeltorn kl. 18.30
Ansvarig: Johan, 0706-73 32 63

Lördag 12 augusti – Slåtterdags i Domedejla

Åter dags för ett trevligt arbetspass, då vi med lie och räfsa skapar utrymme för den flora vi vill se frodas på vår slåtteräng. Före arbetet inventerar vi områdets växter och insekter.
Samling: Vid Lomma busstation kl. 10.00 och Rutsborgsskolan kl. 10.15
Ansvarig: Lars-Göran, 0721-84 73 26

Söndag 13 aug – Insekternas dag…

… och även lite av barnens dag, faktiskt. För dagens utflykt är främst avsedd för er som är 2 till 12 år gamla (okej, 13 också då). Glöm dock inte att ta med dig en vuxen. Med håvar och burkar samlar vi så mycket småkryp vi kan både på land och i vatten. Det blir grodor, fjärilar, ryggsimmare, gråsuggor och en massa som vi antagligen inte kan namnen på, då det finns nästan en miljon arter att välja på i världen.
Samling:  Vid Lomma kyrka kl. 10.00

Tisdag 5 sept/Naturkväll – Fladdermöss mm

Med start vid parkeringen går vi sakta mot havet. I skogen och vassarna kommer fågelsången att flöda och väl vid havet kan vi glädjas åt höstblommor och praktfulla fjärilar. Med benen dinglande i strandvallen tar vi sen en fika, innan de första fladdermössen har vaknat. Vi lyssnar på deras läten via en ljudomvandlare, som gör deras läten hörbara för oss människor.
Samling:  Habo Ljung camping kl.18.00

Söndag 1 okt – Matsvamp i Vombs fure

Efter en kort introduktion om svamparnas värld ger vi oss i spridd flock ut på vår svampjakt. Vi återsamlas för fika och går sen igenom den samlade svampskörden under Eva-Lous kunniga ledning.
Tag med:  Matsäck, svampkniv och kikare
Samling:  Bjärred centrum kl. 9.45 och vid Lomma busstation kl. 10.00
Ansvarig: Bengt, 046-29 37 30