Lite information om våra utflykter

På våra arrangemang är även icke medlemmar välkomna (fast vi ser ju gärna att ni blir medlemmar så småningom)
Vid resor utanför kommunen åker vi ofta i egna bilar. Bilersättningen bör vara 20 kr/mil och bil, och delas lika mellan alla i bilen.
Till exkursioner är det lämpligt att ha på sig oömma kläder samt ta med matsäck och kikare, ibland även flora och lupp.

Situationen med covid-19 gör att förändringar av programmet kan uppstå, vilket då skrivs med röd text vid programpunktens huvudtext.

Programmet i korthet

i samarbete med Studiefrämjandet

• Lördag 3 okt Naturum Öresund
      • Lördag 17 okt Efterslåtter Domedejla mosse
      • Söndag 1 nov Vandring Höje å
      • Lördag 7 nov Holkrensning i Alnarp
      • Söndag 14 feb Örnar i Löddesnäs
      • Tisdag 16 mars Årsmöte
      • Lördag 20 mars Strandstädning

Löpande 2021 – Dela dina favoritbilder! – Dela dina bilder från 2021

Har du en naturbild du vill dela med dig av? Alla medlemmar, skicka era favoritbilder från 2021 på allt från humlor i trädgården och ögonblick från kvällspromenaden till tumlare i havet. Vi sätter ihop bilderna till ett bildspel för alla att se här på hemsidan samt i ett inlägg på facebook. Skicka bilden eller bilderna till marie.hannerstig@gmail.com. Glöm inte att skriva ditt namn och vart bilden är tagen.

Ansvarig: marie.hannerstig@gmail.com  Marie: 0708-72 66 05

Lördag 3 oktober – Naturum Öresund

I Malmö har ett fint naturum byggts upp under de senaste tio åren. Vi tittar på utställningen samt går till stranden och letar växter och djur. Till det senare är det bra att ha stövlar på sig.
Vi får låna håvar och vattenkikare. Utflykten passar utmärkt även för yngre, så tveka inte att ta med era barn och/eller barnbarn.
Samling: Naturum Öresund kl. 11.00 Det ligger i sydvästra delen av Ribersborgsstranden

Lördag 17 oktober – Efterslåtter på Domedejla mosse

Våra nya ängsrutor ska sås in med frö idag. De övriga ytorna ska slås med lie en sista gång, innan vintern sätter stopp för allt som vill växa. Till sommaren hoppas vi de nya fröna har grott och visar upp sin grönska.
Samling: Rutsborgskolans södra parkering kl. 10.00

Söndag 1 november – Vandring Höje å

Vi vandrar från Värpinge till Lomma längs Höje å och betraktar flora och fauna utmed den slingrande å-fåran.
Vattennivån måste vara så att vi kan passera under motorvägen annars får vi göra en annan tur. Se hemsidan för uppdatering dagen innan. Tag på stövlar/kängor/grova skor och glöm inte fika och kikare.
Samling: Lomma busstation kl. 9.00 för busstransport kl. 9.07 eller bron vid Värpinge kl. 9.30
Vandringen kommer att ske inom naturområdena i Lomma med utgångspunkt från busshållplatsen i Lomma med samling kl 9.00.
Ansvarig: Thomas 0727-20 16 16

Lördag 7 november – Holkrensning i Alnarp

Vi rensar holkar i Alnarp inför vintern och ser hur många som varit bebodda 2020. Det är cirka 25 stycken att snygga till. Vi tittar också efter fåglar som håller till i närheten.
Tag med: Fika och kikare
Samling: Alnarp, P-plats 2 vid järnvägen kl. 9.00
Ansvarig: Johan 0706-73 32 63

Söndag 14 februari – Örnar i Löddesnäs

Då pandemi och samåkning rimmar dåligt är klassikern Fyledalen utbytt i år mot en närmare belägen lokal.
Kustnära områden är alltid bäst när det gäller att uppleva havsörn, ibland på nära håll. Vi besöker därför naturreservatet Löddesnäs med sina stora vassar och vatten med många änder och gäss, där örnen jagar hela vintern. Där finns också mycket annat att uppleva i fågelväg.
Samling: Fågeltornet kl. 10.00
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26

Tisdag 16 mars – Årsmöte

Härmed kallas till ordinarie årsmöte för Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred. Vill du lämna en motion ska den vara hos styrelsen senast 9 mars.
Efter mötet talar Linnea Oskarsson om Programmet för Odlad Mångfald, som drivs på Alnarp. Hon berättar om inventering och bevarande av kulturväxter från hela Sverige, särskilt med inriktning på de perenna växter som lagras i den Nationella genbanken, vilken också finns i Alnarp.
Föreningen bjuder på fika
Samling: Strandkyrkan kl. 18.30
Ansvarig: Lars-Göran 0721-84 73 26

Lördag 20 mars – Strandstädning

Så är det åter dags att vårstäda stranden söder om Lomma skyttebana – med benäget bistånd av Lundakretsen. Vi får samtidigt chans att spana in, och kanske höra, några av vårens återvändare, både vadare och småfåglar. Rejäla handskar och grova skor är bra att ha med.
Föreningen bjuder på fika
Samling: 300 meter syd Lomma skyttebana kl. 10.00