De vilda blommornas dag – söndagen 19 juni, 2022

Vid parkering norr om Gyllins ängar intill fågeltornet samlades fyra personer kl. tio. Det var molnigt och lite lätt regn.
Bengt hälsade alla välkomna till detta samarrangemang med Svenska Botaniska Föreningen och Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred (NLB) och lämnade sen ordet till dagens blomsterexpert, Lars-Göran Lillvik från NLB. Redan vid parkeringsplatsen började Lars-Göran visa upp vitklöver, groblad, hönsarv, kamomill, svartkämpar och ängsgröe. Lars-Göran fick snart bra hjälp med examinerandet av en av deltagarna, som jobbat på SLU.

Vi gick vidare till reservatet vid fågeltornet, där vi bl.a. såg ett antal orkidéer. Nu anslöt ytterligare en skådare till vår lilla grupp och examineringen fortsatte och vi kunde bl.a. beundra stora bestånd av gökblomster. På väg mot fikabordet fortsatte examinerandet och nu kunde vi också beundra flera olika orkidéer bl.a. majnycklar och vaxnycklar.
Efter fikat gick vi tillbaks till parkeringen via strandkanten och kunde bl a beundra en fin bolmört.

Efter nästan 3 timmar avslutade vi nöjda med vårt examinerande av vilda blommor. Se lista nedan.

/Bengt

Växter artbestämda vid DVB dag 19m juni 2022