Insektshotellverkstad – Valborgsmässoafton 2022

På valborgsmässoaftonens förmiddag samlades ett tiotal ”verkstadsarbetare” inklusive en entusiastisk 5-åring i anslutning till golfklubbens maskinhall för att främja biologisk mångfald genom att tillverka insektshotell.

Bambustänger kapades mellan lederna i lagom längder och buntades ihop med gammaldags järntråd i stället för moderna buntband av plast för att sedan placeras ut för att locka insekter att bosätta sig i dom. Vedkubbar perforerades med borrhål av olika dimensioner och försågs sedan med intrångsskydd av hönsnät innan monteringsbeslag sattes på för upphängning. Arbetslagets yngste gjorde med hjälp av pappa och farfar en holkkonstruktion av flera brädor som sattes ihop och perforerades med borrhål liksom vedkubbarna. Därefter sattes tak och intrångsnät på – avancerat men förhoppningsvis uppskattat av insekterna.

Deltagarna tog några av alstren med hem till insekterna i den egna trädgården och resterande lämnades för att sättas upp vid de blomsterängar som golfklubben anlagt ute på banområdet. Detta gjordes i efterhand och finns nu att betraktas av golfare och befolkas av insekter.

/Tomas