Fågelsträck över Falsterbo – lördag 9 oktober 2021

Jorduggla

Blåmes

Fågelsträcket över falsterbo

Det blev ett lyckat byte av exkursions dag från regn och blåst den 3 okt. till stilla soligt väder den 9 okt.

P-platser längs vägen ner till fyren var borttagna men två medhavda cyklar löste problemet. Blinkande varningsljus för golfbollar var också en nymodighet, då vi måste passera i deras väg.

Det var ett intensivt fågelsträck med finkar, duvor och rovfåglar över oss då vi gick vägen ut till fyrträdgården. Där såg vi först en kungsfågel som fastnat i ett slöjnät. Vi fick därefter en pedagogisk visning av nyss ringmärkt järnsparv, svarthätta och kungsfågel och veta mer om deras flyttningsvägar av P-G Bentz som finns här nästan varje helg. P-G visade också en rastande varfågel i en buske vid stranden samt en födosökande smådopping i Bakdjupet (vattensamlingen innanför strandlinjen) medan vråkar och glador passerade över våra huvuden i jämn ström mot SV. Vi var en ganska stor grupp som fick ta del av allt detta.

Ute på Nabben möttes vi av en rastande ung törnskata. Många små blåmesar och andra tättingar virvlade omkring i den låga buskvegetationen. På sandrevlarna mot Måkläppen rastade flera vadarfåglar som tex. gluttsnäppa, rödbena, kustpipare och kärrsnäppa. Även några skärfläckor och strandskator fanns där. Av rovfåglar sågs även stenfalk, lärkfalk och brun kärrhök. En jorduggla passerade på nära håll rakt över oss.

På hemvägen tog vi en sista fika på Skanörs ljung med retursträckande glador och vråkar i skyn.

Vid ett sista stopp öster om Höllviken i en dunge ner mot stranden satt en sovande berguv halvt dold i en gles gran. Den blev beskådad även av en stor grupp hänförda fågelskådare, flertalet från Danmark.

Inalles såg vi ett 60-tal fågelarter.

/ L-G