Svampexkursion i Habo Fure – söndag 5 september 2021

På grund av Corona-pandemin kunde vi inte heller i år samåka i bil till de stora skånska skogarna, utan årets svampexkursion förlades till Habo Fure, inom cykelavstånd från såväl Lomma som Bjärred. Ett litet antal svampintresserade hade infunnit sig i det vackra vädret.
Efter en kort dragning om svamprikets omfattning och historia, gick vi ut i furet med nedskruvade förväntningar om att hitta matsvamp till kvällsmackan. Vid återsamlingen ett par timmar senare lade vi upp ”skörden” på ett bord varefter vi med gemensamma krafter försökte bringa reda i vad som hittats.
Innan ”svamplektionen” smakade den medhavda matsäcken bra i den lugna gläntan för vår återsamling.
Säsongen för soppar verkade vara på upphällningen ty de exemplar vi hittade av björksopp, smörsopp och grynsopp var för gamla för stekpannan medan några brunsoppar var fina nog att följa med en av deltagarna hem för avsmakning. Ett par fina fjällskivlingar visades sig vara rodnande och således inte ätliga. I övrigt visades bl.a. skogschampinjoner, falsk kantarell, röd flugsvamp samt grönkremla.
Efter avstädning avslutades exkursionen och deltagarna verkade nöjda med dagen.