Odlad mångfald – tisdag 1 juni 2021

Trots regnet var vi sex deltagare vid besöket på Alnarp och den Nationella genbanken för kulturväxter för att bl.a. höra om POM (Programmet för odlad mångfald). Vi fick en intressant och engagerad visning av verksamheten som startade för 20 år sedan.Det var verksamhetens ledaren Helena Persson, samt kuratorn för Perennauppropet Linnea Oskarsson och kuratorn för Lökväxter och krukväxter Karin Persson, som guidade oss.

Vi fick bl.a. av Helena höra ”Humlets historia, om dess betydelse både i gångna tider och inte minst i våra dagar med en enorm ökning av öltillverkning i småbryggerier. Linnea visade de fina pionerna och Karin en ovanlig pelargon med tillhörande berättelse om dess historia.

Det finns mycket att läsa om POM på deras hemsida och många nya skrifter och böcker kommer ut efterhand.
De nya växterna -(nygamla) som selekteras fram i projektet ska ha sitt ursprung före 1940 och även en egen berättelse om sin härkomst. De går också att finna i våra plantskolor runt om i landet under eget varumärke.