De vilda blommornas dag – söndag 20 juni 2021

I dessa coronatider var vi bara 8 personer som mötte upp vid Östra dammens parkering denna varma försommardag. Alla hälsades välkomna av Bengt Carlsson, som gav en kort historik av De Vilda Blommornas Dag, som arrangerats av Svenska Botaniska Föreningen tredje söndagen i juni varje år sen 2002.

Ordföranden i Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred, Lars-Göran Lillvik, och examinationsansvarig för blomstervandringen, fick nu ordet och började med en kort beskrivning av området där vandringen skulle göras och började sen med examineringen. Redan vid parkeringsplatsen fick vi lära oss att skilja mellan spikvallmo och rågvallmo och fick veta att några dom ståtliga gräsen som växte intill var knylhavre och foderlosta.

Snart var alla engagerade i att hitta växter för Lars-Göran att artbestämma och det där var sträv kardvädd och det där skuggnäva och det där gräset var inte kvickrot utan engelskt rajgräs.Så där fortsatte det medan vi sakta rörde oss fram i området och värmen tilltog. Alla var nu så engagerade att vi nästan glömde fika, men Bengt lyckades till slut påkalla uppmärksamheten så att fikat kunde intas med utsikt över en av dammarna. Men utan skugga. Vi hade då hållit på i nästan två timmar i pressande sol och hunnit artbestämma ett 60-tal arter.

Även under fikapausen fortsatte insamlandet av växter för artbestämning, som revormstörel, blomvass, piggtistel och daggros, bara för att nämna några. Vi fortsatte ytterligare en stund, men värmen började nu bli pressande och exkursionen avslutades i viss oordning när flera skyndade mot bilarna. Vi hade då hunnit beskåda och artbestämma 81 växter!

Klicka här för att se artlistan