Vandring Höje å – Söndag 1 november

Den inställda Höjeåvandringen blev istället en vandring under Thomas ledning med ett geologiskt tema. Turen gick genom Slättängsdammarnas naturreservat. Dammarna bildades efter lertäkt för tegeltillverkning under förra seklet. Vi gick på en stig på en smal vall mellan Prästbergavägen och Smålandsdammen. Den kallas i folkmun för Lingalevadan efter Nancy Ling som förr hade en sytillbehörsaffär på Smålandsgatan.
Vi tog oss sedan över ån vid kyrkan och vidare upp till ”Lundaenklaven” Habogård och Habodammen för att besöka den relativt nya Stenparken. Här finns en beskrivning över Skånes geologi med en fin berggrundskarta. Här finns också en samling stora stenblock som representerar några av landskapets många bergarter med utförliga beskrivningar av deras förekomst och användning inom byggnation och anläggning.
Under fikarasten flög en kungsfiskare förbi lågt över dammens vatten. På hemvägen längs Åstigen såg vi några rörhönor födosöka vid stranden.
Det blev en fin promenad i bättre väder än utlovat.