Insektshotellverkstad – Lördag 25 april

Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred hade planerat en medlemsaktivitet i samarbete med Örestads Golfklubb lördagen den 25 april 2020, men på grund av den rådande situationen med Covid-19 har den fått ställas in. Emellertid samlades en liten arbetsgrupp för att ändå göra några insektshotell eftersom insekterna inte bryr sig om Covid-19 och ÖrGK har beslutat att utföra sina försök med blomsterängar.
Bambuavfall klipptes av i lämpliga bitar och buntades ihop med gammaldags armeringstråd – inga plastbuntband här inte! Ett par bitar av nedfallna träd genomborrades i alla riktningar med hål av olika dimensioner, ett par stora bitar för att förankras i marken och några mindre för att hängas upp. Ett ambitiöst förtillverkat hotell med kycklingnät fanns också på plats.
Därefter transporterade vi oss till de tänkta områdena för blomsterängarna och markerade dessa för entreprenören, som skall utföra markberedningen. Vi fördelade ut de nytillverkade insektshotellen i anslutning till dessa områden.