Vandring Önnerupsbäcken – Söndag 17 november

Det blev åtta strapatsglada personer som tog sig från Flädie till norra Lomma via Önnerupsbäcken denna vindstilla dag. Totalt blev det 7 km på blandat underlag. Reglerna som EU satt upp om beträdor längs åar och diken gjorde turen lite väl enkel ibland. Det kompenserades dock med bland annat följande två incidenter 1. Norr om Önnerup kom en markägare på en fyrhjuling i full fart och trodde vi var tjuvjägare. En tubkikare med stativ och ljusröda mössor på två av oss tog hon för ett jaktsällskap. Det löste sig dock smidigt då en av våra deltagare var bekant med en av hennes släktingar. 2. När vi nådde golfbanan fick vi problem att ta oss över diket, som går runt banan. Det blev till att bygga en bro med hjälp av vass för att alla skulle kunna gå torrskodda över. Den kungsfiskare som vi hoppats på under hela turen visade till slut upp sig för oss, även om inte alla han se den pila förbi i rask flykt.