Onsdagen den 24 april – Salviken-Vikhög/Naturkväll

Vi var 16 deltagare som träffades på Vikhögs parkering denna sköna vårkväll. Första stopp var Salviken, där vi i det grunda vattnet såg bl a några rödbenor, en större strandpipare och många strandskator, tofsvipor och gravänder och skrattmås, fiskmås och gråtrutar. Trots intensivt sökande hittade vi inga skärfläckor, men en ensam småspov. Över ängarna sjöng sånglärkor och på ängarna jagade flera harar omkring och vi såg också flera rådjur.
Utefter stigen hittade vi bl a brunört, lomme, nagelört, sandtrav, bitterkrassing, odört och åkerviol och naturligtvis rödplister och några vitplister. Fikat intog vi i lä av en ladugårdsbyggnad, med fin utsikt mot Salviken. Här hörde vi också lövsångare och bofink och i gräset hittade vi också skogsviol.
Efter fikat fortsatte vandringen ner mot strandängarna söder om Löddesborg där vi kunde njuta av praktfullt blommande backsippor. Här såg vi också grågäss och vitkindade gäss.
Som avslutning kunde vi njuta av en praktfull solnedgång över Vikhög. Nöjda, men en aning trötta efter vandringen på ca 4,5 km satte vi oss i bilarna strax före 21.