Söndagen den 16 september – Matsvamp i Vombs fure

Vi var tio deltagare, inklusive Eva-Lou, som mötte upp vid Vombs fure för årets svamputflykt. Eva-Lou började med en kort beskrivning av upplägget av svampexkursionen. Vi startade vårt sökande i spridd flock utefter stigarna med kortare avstickare in i skogen. Ganska snart kunde vi konstatera att det trots den torra sommaren fanns svamp i området, inga mängder men vi hittade soppar, kremlor, riskor och gott om falsk kantarell, men inga äkta kantareller.

Allt vi samlat i våra svamppåsar examinerade vi vid fikapausen under ledning av Eva-Lou och med hjälp av våra svampböcker. Om vi inte visste det redan fick vi klart för oss att det finns många giftiga svampar och ännu fler som klassas som otjänliga men också några ätliga och till och med läckra. Ett generellt råd från Eva-Lou var: Ät inga vita svampar! Totalt hade vi hittat ett 25-tal olika sorters svamp (se bild).

Efter fikat strosade vi ytterligare drygt 30 minuter, varefter vi hade en ny genomgång. Nu hade vi även hittat äkta kantareller och en stilig blodsopp. Vi avslutade med en varm applåd för vår utmärkta guide Eva-Lou och avslutade nöjda svampexkursionen.