Söndag 3 juni – Skärfläckor i Skanör

Vi var sju som lämnade Lomma vid 9-tiden i strålande sol mot Skanör och skärfläckorna. Strax före 10 hade vi spanat in våra första skärfläckor och snart också några av deras ungar i de nästan uttorkade vattnen runt Landgrens holme. Efter en stunds spanande hade vi dessutom sett rödbena, småtärna, silvertärna, fisktärna, kentsk tärna, större strandpipare, gravand, strandskata, skrattmås och tofsvipa för att nämna de mest påtagliga. I vassen runt en liten damm bakom oss hörde vi också kärrsångare, i vattnet några kväkande grodor och på vattnet en sothöna med ungar. Vi såg säker ett 30-tal skärfläckor med ungar och konstaterade med viss förvåning hur aggressiva skärfläckorna var mot alla fåglar som kom nära deras ungar.

Efter drygt en timma var det dags för fika, som vi intog i skuggan under tallarna med utsikt mot Skanörs kyrka. På vägen ut till fikastället såg vi trift och stiliga bestånd av blåmunkar. Under fikapausen såg vi bl a hämpling, bofink, sädesärla, lövsångare.

Vi avslutade utflykten med ett kort besök på Naturrum i Falsterbo.