Naturkväll – Holkar på golfbanan – Torsdag 17 maj, 2018

Det var en blandad grupp, som samlats vid parkeringen på Örestads Golfklubb denna strålande försommarkväll för att vandra på golfbanan – de ”vanliga” deltagarna och ett antal naturintresserade golfare.
Naturskyddsföreningen har tagit över ansvaret för ett 25-tal fågelholkar, som Lars Hasselström har satt upp och skött under de senaste 15 åren. Vi kommer nu att samarbeta med klubben för att störa så lite som möjligt i samband med rensning och underhåll och samtidigt få tillgång till hjälpmedel för detta av klubben.

Ett annat mål med naturkvällen på golfbanan var att låta klubben informera om sin miljöverksamhet. Miljökommittens ordförande Christer Tornéus redogjorde under vandringen för de olika miljörelaterade projekt och åtgärder, som klubben driver, samtidigt som växter och djur observerades och kommenterades. För icke-golfarna var det en upplevelse att få ta del av de fina anläggningarna och det rika djur- och växtlivet.
Vandringen avslutades med det sedvanliga fikat vid klubbhuset.