Söndagen 4 oktober – Ormvråk i Falsterbo

Vi var 8 personer (4 damer och 4 herrar), som strax efter 8 lämnade Lomma med riktning mot Falsterbo. Solen sken och bara lätta moln syntes, men det blåste kraftigt från nord-nord-väst.
Strax efter 9 var vi framme i Falsterbo och började gå mot Nabben. Så fort vi kommit ur bilarna såg vi de första gladorna, sparvhökarna och ormvråkarna, Vi gjorde ett kort stopp i lä av Fyrträdgården, där vi lugnt kunde beskåda vråkskruvarna som hela tiden fylldes på och flera sträck av glador, kajor och ringduvor. På stigen ut mot Nabben kunde vi se och höra mindre sträck av småfågel. Bl a hörde vi skäggmes, som gömde sig i vassen och piplärkor som flög förbi. Första fikat intogs i lä av ett snår av nyponbuskar, medan vråksträcken fortsatte. Ute på sandrevlarna kunde vi bl a beundra 4 skärfläckor och några snatteränder.
Nästa stopp blev Ljungen. Här kunde vi se hur vråkskruvarna fylldes på från sydost för att försvinna mot nordväst. Ormvråkarna dominerade stort, men en och annan fjällvråk hittade vi också. Också här kom många glador sträckande och enstaka sparvhökar. Även här såg vi flockar av ringduvor dra förbi. För att komma lite närmare vråkskruvarna avslutade några av oss med ett kort stopp i utkanten av östra Skanör. Visst kom vi närmare vråkarna, men nu hade de flesta av oss fått nog så vi avslutade den lyckade turen och startade hemfärden mot Lomma.
Lars-Göran, som förde en noggrann artlista, fick ihop 53 arter!
Enligt den officiella sträckräkningen vid Falsterbo hade man noterat 16 665 ormvråkar, 472 brun glada, 387 sparvhökar och 20 fjällvråkar, en fantastisk rekorddag alltså! Jag tror att vi fick se en stor del av dessa.

Fågelobsar/Falsterbo 8 oktober 2017
53 arter sorterade i bokstavsordning