Strandstädning, lördag 18 mars, 2017

Trots urdåligt väder med +4 gr C, regn och blåst under natten och morgonen och dålig prognos för dagen, samlades en liten men energisk grupp strandstädare vid fållan nere vid stranden.
Vi hade fått sopsäckar av Kommunen och lånade Alnarpsparkens lilla traktor att köra bort skräpet med.
Det var mest plastförpackningar av olika slag som drivit iland.
Henrik hade ordnat fika som föreningen bjöd på och den tog vi just då vinden vände från SV till NV och det blev lite lugnt ett tag vid 11-tiden.
Vi städade den vanliga sträckan längs stranden från ko-fållan ner till Alnarpsbäcken. Det är 31: a gången vi utför denna städning, och bara en gång inställd pga. för mycket snö och is. Flera vårfåglar hade anlänt och rastade på ängarna. Det var tofsvipor och starar i flock och några storspovar, strandskator och rödbenor som sökte föda i våtmarken innanför strandvallen.
Sånglärka hördes svagt i skyn. Flera gravänder och knipor och ejdrar syntes ute i bukten.
Vi upptäckte också några sällsynta gäster från fjällvärlden. Det var en liten grupp på fyra berglärkor som höll till i strandkanten.
Efter fyra timmars slit och väl förrättat värv, men med stelfrusna fingrar åket vi hemåt.
Lars-Göran.