Onsdagen den 15 mars 2017 – Årsmöte och Bildvisning

Vi var 20 som mötte upp i Strandkyrkan strax före halv sju, för att delta i föreningens årsmöte och sen höra Lars-Göran berätta och visa bilder under temat ”Peru – Natur och kultur”.
Årsmötet började med att Lars-Göran hälsade alla välkomna och förklarade mötet öppnat.
Till ordförande för årsmötet valdes Henrik Jonsson och till sekreterare Bengt Carlsson. Till justerare valdes Aase Lundgren och Roland Svensson.
Mötet gick sedan gesvint och Lars-Göran Lillvik omvaldes till föreningens ordförande. Det blev också omval av sex styrelsemedlemmar och tre suppleanter. Även revisorerna, revisorssuppleanterna och valberedarna omvaldes.
Lars-Göran gav sedan en kort resumé av verksamhetsberättelsen och Thomas av resultaträkningen. Sedan årsmötet fått höra revisorernas berättelse genom Margareta Lindeberg beviljades styrelsen ansvarsfrihet för förvaltningsåret 2016. Henrik Jonsson gav sedan en kort beskrivning av föreningens verksamhetsplan för 2017. Strax före sju förklarade så mötesordföranden årsmötet avslutat.
Nu var det dags för fika!

Så var det dags för Lars-Göran att till egna bilder berätta om förra höstens resa till Peru.
Nu fick vi vara med om en resa i Amazonas djungel med vackra blommor, färggranna fåglar, stora spindlar, skorpioner, apor och pytonormar. Sen vidare upp i vackra gamla städer, uppodlade högplatåer och båtfärd på värdens högst belägna sjö (ca 3 800 möh) med regelbunden båttrafik, Titicacasjön. Vi fick också veta att Peru har cirka 1800 fågelarter, av vilka vi fick se kanske ett femtiotal och däribland en Condor – dock inte friflygande utan en på vårdavdelning. Vi fick också följa med upp på Machu Picchu och se Inkarikets gamla palats och tempel. Som tur var behövde vi inte själva vandra på dessa höjder utan kunde njuta av de vackra bilderna.