Orkidéer i nordöstra Skåne – Söndagen den 12 juni.

orkideang

Vid 8-tiden lämnade fyra fullastade bilar Lomma och via ett kortare uppsamlingsstopp vid Fjälkinge kom vi till Tosteberga, där vi började dagen med fika innan vi gick in i naturreservatet för att titta på orkidéer. Tyvärr verkade dom vara överblommade för vi fann inte en enda orkidé i naturreservatet. Det var emellertid gott om andra vackra blommor, som var värda att beskåda i det strålande vädret. Där fanns även gott om fåglar såväl i buskagen som i havet utanför, totalt observerades ett 60-tal arter. Lite nedstämda över att inte funnit några orkidéer förflyttade vi oss en dryg kilometer till Gyetorpskärret. Efter en virrande start kom vi in på den lilla stigen från parkeringen
till kärret, som var ovanligt torrt efter den regnfattiga våren. Där fann vi ett flertal orkidéer och vi noterade Brudsporre, Flugblomster, Grönvit nattviol, Nattviol, Johannesnycklar, Jungfru Marie nycklar och Tvåblad. Därutöver noterades ett 50-tal övriga blommor. Efter att ha hukat och krupit för att kika och fotografera i Gyetorpskärret, återvände vi till fikaplatsen vid Tosteberga där eftermiddagsfikat intogs innan färden hemåt anträddes. Vissa tog tillfället i akt och stannade till i Mosslunda på hemvägen, där bl.a. sommargylling observerades.