Kalkbrottet 12/5 2016

Utflyktsmålet, vädret och guiden Ola gjorde att det blev en mycket lyckad kväll. Rejält försenade pga vägomläggningar hann vi ändå med att få mycket info.Kalkbrottet bildades i ett tropiskt hav för 60 milj år sedan. Man har hittat fossil från korall, sjöborre, krokodiler och hajtänder.

Det bröts 2 sorters kalksten: Limhamns och Köpenhamns. Limhamns var finast. Limhamnsjesus finns i Rio de Janeiro. Fast det är bara sockeln som är gjord av kalksten från Limhamn. Man har brutit kalk här mellan 1870-1974. Kalkbrottet blev naturreservat 2011.Det mest kända djuret här är den sällsynta grönfläckiga paddan . Här finns också den ätliga grodan. Vi lyssnade på båda via  Olas app.

Kvällens trevligaste bekantskap var Bernhard Berguv. En imponerande fågel som levt ensam här i många år. Här finns också pilgrimsfalk. Här lever också bla rådjur och räv. Växter: oxbär, orkideer (ängsnyckel) blåklocka,svartvide, kalkkrassing och havtorn Kvällen led mot sitt slut och det var magiskt när solen gick ner över kalkbrottet. 30 st nöjda människor återvände till Lomma.