Torsdag 28 april/ Naturkväll – Vandring Salviken-Vikhög

fika
Vi var inte mindre än 12 personer (7♀ och 5♂) och Selma, som samlades vid parkeringen vid infarten till Vikhög. Det hade regnat nästan hela tiden från avfarten från Bjärred och mörka moln rörde sig hotfullt över oss, men sen vi spanat in en flock ladusvalor gav vi oss förväntansfullt av mot Salviken som första mål. Det var nästan vindstilla. Molnen lättade något och vi hade en fin sikt över sandrevlarna i Salviken och kunde spana skärfläckor, strandskator, tofsvipor, rödbenor, större strandpipare och kärrsnäppor. Vi upptäckte också några småspovar som rastade på ängen. Regnet hade nu nästan upphört och det började klarna upp. En mindre flock myrspovar landade på revlarna och kunde beundras i våra tubkikare. Över ängarna drillade lärkorna och en hämpling lät sig beskådas, där den satt på stängseltråden. Vi fortsatte vandringen i sakta mak utefter Salviken och upp mot och förbi Löddesborg och spanade efter vårblommor. Det växte stora bestånd av rödplister, men också brunört, åkerfräken, nagelört och mandelblom. Lars-Göran hittade också den lite oansenliga, men vackra råttsvansen (Myosurus minimus). Ute på fältet fick vi också se några råbockar, som lite våldsamt stångades för att imponera på hindarna, som förstrött gick och betade i närheten. Sen vi passerat Löddesborg rörde vi oss ganska raskt ut mot strandängarna för nu var det dags för fika! Innan vi kom fram till fikastället vid bunkern kunde vi avnjuta stora bestånd av backsippor, blommande mandelblom och knoppig trift. Medan vi intog vår välförtjänta fika försvann solen bakom
molnen bort över Vikhög och det började skymma så smått. Det hindra dock inte vårt spanande och strax hade Lars-Göran upptäckt en roskarl ute på Lödde kar. För dom flesta av oss var det en liten vadare bland skarvarna, men Lars-Göran var säker, det var en roskarl. Vi kunde också njuta av ett antal gudingar, som snällt visade upp sig en bit ut från stranden. Strax efter 9 var vi tillbaks vid bilarna och nöjda körde vi hem till Löddeköpinge, Bjärred och Lomma.