Torsdagen den 17 mars – Årsmöte och Bildvisning

Vi var 21 som mötte upp i Strandkyrkan strax före halv sju, för att delta i föreningens årsmöte och sen höra Mikael Gustafsson berätta och visa bilder under rubriken ”Småland – höga berg och djupa dalar”. Årsmötet började med att Lars-Göran hälsade alla välkomna och förklarade mötet öppnat.Till ordförande för årsmötet valdes Bengt Carlsson och till sekreterare Henrik Jonsson. Till justerare och rösträknare valdes Ingrid Elmgren och Marianne Andersson. Mötet gick sedan gesvint och Lars-Göran Lillvik omvaldes till föreningens ordförande. Det blev också omval av fem styrelsemedlemmar och nyval av Johan Karlström. Till revisorer valdes Margareta Lindeberg och Viveka Berger Paulsson. Lars-Göran gav sedan en kort resumé av verksamhetsberättelsen och Thomas av resultaträkningen. Sedan årsmötet fått höra revisorernas berättelse genom Roland Svensson beviljades styrelsen ansvarsfrihet för förvaltningsåret 2015. Henrik Jonsson gav sedan en kort beskrivning av föreningens verksamhetsplan för 2016. Strax före sju förklarade så mötesordföranden årsmötet avslutat och sen avtackades Ingvar och Roland med varsin blombukett för lång och trogen tjänst. Även Lars-Göran fick en bukett som tack för sitt stora, trettioåriga engagemang och med förhoppningen om att detta kommer att fortsätta många år till. Nu var det dags för fika med hembakad tårta! Så var det dags för kvällens höjdpunkt, rundresan i Småland till Mikaels fantastiska bilder och fängslande beskrivningar. Nu fick vi vara med om härliga naturskildringar med bl a simmande tranor, museala sönderrostiga bilvrak, grottvandringar, kulturupplevelser med vackra kyrkomålningar, ett rikt djurliv, storslagna utsikter över ett föränderligt kulturlandskap, massor av jätteträd. Vi fick uppleva alla årstider och både morgondimmor och stjärnklara nätter. Med sina bilder tog Mikael oss med på en resa från syd till nord, från öst till väst i det storslagna Småland! Vi tackade Mikael med en lång och varm applåd!