Söndag 14 februari Fyledalen

20160214_122625

Vi var 15 exkursionsdeltagare, varav 5 från Kävlingekretsen, som strax efter kl.10 samlades i Fyledalen efter en biltur, under viken ett flertal glador och vråkar samt en sparvhök observerades utmed vägen.

Vädret var mulet, 2-3 plusgrader och nästan vindstilla när Lars-Göran hälsade alla välkomna och hoppades att vi skulle få en fin örnskådardag.

Som vanligt vandrade vi mot utsiktsplatsen vid Fylan. Under vandringen noterade vi att det var lite småfåglar i rörelse, men några koltrastar och talgoxar visade sig. I Fyleån simmade några storskrakar, knipor, gräsänder och krickor medan ett par korpar kraxade över oss innan några sångsvanar flög nästan rakt över oss. Vi intog vår förmiddagsfika i anslutning till pumpstationen innan vi fortsatte mot utsiktsplatsen.

Ett par kungsörnar visade sig över trädtopparna och en av dem slog sig ner i ett träd och lät sig beskådas av oss, om än på långt håll. Ett par glador seglade också omkring över skogsridån.

Efter sedvanlig bilförarlogistik samlades vi för återfärden, som gick via Ilstorps ängar, där en hökuggla lät sig närgånget beskådas av såväl oss som andra nyfikna fågelskådare. Utmed vägen såg vi även ett par havsörnar och fjällvråk.

Vi avslutade med ett besök vid Vombs ängar där vi, dvs under ledning av Lars-Göran, i den tilltagande pinande vinden observerade blå kärrhök, pilgrimsfalk och just som vi satte oss i bilarna för hemfärd flög ett par tranor några turer framför oss.

Strax efter kl två startade återtåget efter en kylig, men lyckad örnutflykt.