Tisdag den 8 december – Bildvisning/Naturen

Kvällens aktivitet i Strandkyrkan hade lockar 17 personer!

Lars-Göran hälsade alla välkomna och speciellt då Karl-Evert Lundgren, som började kvällens bildvisning. Karl-Everts huvudtema var fåglar, men vi fick också se några stiliga kronhjortar, bl a en som stiligt poserade precis vid teleobjektivets närgräns. En fin bildserie visade kommunfågeln skrattmåsen stolt poserande för frun och uppbröstad försökte imponera på en knölsvan. En stork som fångade en vattensork, och som den efter visst besvär svalde fick vi också se. Annars var det en fin expose av fåglar från hav, sjö, trädgård, skog och slättlandskap. En ståtlig jorduggla som orädd kollade in fotografen, en sädesärla med näbben full av sländor, ett rödstjärtpar som inspekterade en holk i trädgården, en prålig fasantupp och jagande sparvhök, bara för att nämna några av alla fina bilder vi fick beundra.

Sedan Karl-Evert tackats med en varm applåd och en liten present var det dags för kaffe med pepparkakor och wienerlängd, smaskens.

Efter fikat visa Bengt ett antal naturbilder under temat ”Se Naturen”. Nu fick vi se vackra naturbilder från vår till vinter, med en Öländsk orkidévandring från försommar till midsommar, som fint mellanspel.

Sist visade Lars-Göran bilder från stranden vid Lomma Södra under olika årstider, både nytagna och några säkert 20 år gamla. På många av bilderna fick vi se betongbryggan utnyttjas som badbrygga, brygga för hundrastning och som viloplats för både rastande och övervintrande fåglar.

Som avslutning visade han ett antal bilder från några av föreningens exkursioner.