Lördagen 15/8 2015 – Slåtter i Domedejla mosse

Vi var inte mindre än tio (6♀och 4♂) som deltog i årets slåtter på Domedejla, denna strålande augustidag.

Som vanligt började vi med en snabbinventering av växterna innan slåttergubbarna kommit upp i full fart. Fackelblomster, stor häxört och Johannesört blommade fortfarande rikligt och vi hittade också några mindre bestånd av blekbalsamin. Fortfarande fanns mycket älggräs, jättebalsamin och kirskål, men de var inte lika dominerande på vår slåtteryta som tidigare. Utanför vår slåtteräng dominerar jättebalsaminen mer än någonsin, vilket man också kan förvänta sig av en sån invasiv art.

En ny art hittades, en blommande klätt, troligen som ett resultat av de frön som såddes in vid förslåttern den 10 maj. Totalt prickade vi av 25 arter och då hade vi inte prickat av några gräs, innan liandet satte ett naturligt stopp för inventeringen (se uppdaterad artlista).

Liandet, räfsandet och bortforslandet av gräset gick utan större missöden trots värmen och trots att ängen var extra svårslådd. Efter nästan 1½ timmas hårt arbete unnade vi oss så en välförtjänt fikapaus.

Arbetet fortsatte sen ytterligare drygt en timma, varefter vi nöjda kunde titta ut över den nyslagna ängen. Tack vara att så många deltog i arbetet hade vi i år hunnit slå hela den övre och en stor del av den nedre ängen och forsla bort allt det slagna.

Domedejla_aug2015