Söndagen 14 juni, 2015 – Vilda blommornas dag

DSC_0385Rykten om regn hade nog inte avskräckt många för vi var fler än 40 personer som mötte upp vid Habo Gård denna härliga försommardag. Vi hälsades välkomna av Bengt Carlsson, representant för Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred, som sen lämnade ordet till Roland Svensson från Sveriges Botaniska Förening. Roland gav en kort introduktion till detta evenemang, som nu pågått i över tio år och som arrangeras på ca 200 platser runt om i Sverige. Vandringar sker också samma dag i Danmark, Norge, Finland och på Island, Färöarna och Grönland.

Roland började med att berätta något om några växter som han samlat i en plastpåse och började med malörtsambrosia, som sprids med fågelfrön och vars pollen på hösten orsakar många allergiska reaktioner, så om man träffar på den bör den rensas bort! Nästa växt var murgrönsveronika ett besvärligt ogräs som gror på hösten och som man bör vara försiktig med.   Som exempel på invasiva arter nämndes och lupin och parkslide.

Strax övergick vi till vilda blommor i vår omedelbara närhet och snabbt fylldes anteckningsboken med klöver, nävor och mycket annat. Vi fick lära oss att skilja mellan kamomill och baldersbrå genom att skära av blomkronan. Om du finner ett hål i blomkroppen är det kamomill, annars baldersbrå. Vi fick också se stäppsalvia, en inplanterad art, som fanns i stor mängd Efter ca 1½ timma hade vi säkert lärt oss mer än 40 arter och det var dags för en välförtjänt fikapaus.

Efter fikapausen fortsatte vi i sakta mak utefter en slinga runt en vattensamling med anslutning till Höjeå.  Här kunde vi beundra hårkörvel, lostor, vallört, svärdslilja, röd malva, småhaverrot och mycket annat. På ett vasstrå hittade vi också en praktfull röd skalbagge, en stor kardinalbagge, som strax försvann i grönskan.

Vi hade nu kommit upp i mer än 70 arter, varav en, av alla 900 varianter, maskros.

Klockan var nu strax över ett och hög tid att avsluta en intensiv blomstervandring, vilket gjordes med en varm applåd för Roland och hans inspirerande blomsterberättelser under vår långsamma vandring i strålande sol.