Höjeåvandring 9/11 2014

Höjeåfika

Vi var 7 kvinnor, 4män och hunden Selma som startade  med buss till Trollesbacke kl 9 på morgonen.Fantastiskt vandringsväder- + 10 gr, svag SO vind och en blek höstsol. Allt gick bra tills vi kom fram till bron under motorvägen. Jag tittade upp och såg något som liknade en grodman. Det var en av deltagarna som hade hamnat i vattnet. Efter lite kädbyte fortsatte vi.(Hur gick det med kameran?) Stora lerkokor fasnade på kängorna och gjorde det lite tyngre att gå.Gummistövlar var ett bättre alternativ.Vi passerade 18 stättor. Mia hjälpte till så att vi kunde passera lite lättare. Det dök upp ett 10tal rådjur, 1 sork, 1 hare och många mygg. Fåglar såg vi i stor mängd: Fjällvråk,häger,korsnäbb,domherre,sävsparv,sångsvan,stjärtand, havsörn + ytterliggare ett 30tal. Renfana, röd och vitplister, vild palsternacka  och krustistel blommade.Efter en stunds vandring (efter fika) såg vi en massa åtlar (gäss). Jaktlaget hade lunchpaus. 2 män kom emot oss med raska steg. Man trodde att vi var ett tjuvgäng.Tidigare i veckan hade de blivit bestulna på bla kikare och jag vet inte om dom trodde att tjuvarna kom tillbaka.Vi förklarade oss och allt var frid och fröjd. Framme vid golfbanan var det dags för en andra fikapaus. En person i gänget  gick åt sidan och kom tillbaka våt upp till knäna. Strumpbyte och vi gick vidare hemåt. Ett par incidenter men en lyckad och fin vandring.