Lördag 16/8 – Slåtter Domedejla

Vi var inte mindre än nio (5♀och 4♂) som deltog i årets slåtter på Domedejla, ett engagemang som också uppmärksammades av Sydsvenskan med en reporter och en fotograf (se artikel i Sydsvenskan del C den 17 augusti).

Som vanligt började vi med en snabbinventering av floran innan slåttergubbarna kommit upp i full fart. Vi konstaterade att både fackelblomster och Johannesört fortfarande blommade rikligt och räknade också in några mindre bestånd av frossört och blekbalsamin. Vi hittade också stor häxört, men annars dominerade älggräs, jättebalsamin och kirskål.  En ny art hittades, en liten nyponros under den stora hagtornsbusken. Totalt prickade vi av 30 arter innan liandet satte ett naturligt stopp för inventeringen (se uppdaterad artlista).

Liandet, räfsandet och bortforslandet av gräset gick utan större missöden trots poserandet framför fotografen. Efter nästan 1½ timmas hårt arbete unnade vi oss så en välförtjänt fikapaus. Arbetet fortsatte sen ytterligare drygt en timma, varefter vi nöjda kunde titta ut över den nyslagna ängen (se bild). Tack vara att så många deltog i arbetet hade vi i år hunnit slå både den övre och nedre ängen och forsla bort allt det slagna.

Artikel i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/lomma/ograsbekampare-raddar-hotad-glanta/

Allt klart