Söndagen 15 juni, 2014 – De vilda blommornas dag

VBD_2014

Vi var inte mindre än trettiosex deltagare, och två från Sydsvenskan, som samlades vid parkering norr om Gyllins ängar intill fågeltornet kl. tio denna soliga försommardag.

Bengt från Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred (NLB) hälsade alla välkomna till detta samarrangemang med Svenska Botaniska Föreningen och lämnade sen ordet till dagens blomsterexpert, Roland Svensson från Svenska Botaniska Föreningen. Roland började med en kort introduktion till detta evenemang, som nu pågått sen 2001 och som arrangeras varje år i föreningens ca 200 kretsar runt om i Sverige. Vandringar sker också samma dag i Danmark, Norge, Finland och på Island, Färöarna och Grönland.

Redan vid parkeringsplatsen kunde Roland visa på dagens första och enda orkidé, ett exemplar av ängsnycklar, som växte lite undanskymt i gräset intill fikabordet. Nästa blommor som visades upp var småhaverrot och gulsporre, två arter som är ganska vanliga inom området och sen ett exemplar av höskallra, en växt som i år förekom i stora mängder på många områden på strandängarna. Gruppen förflyttade sig sen några meter väster ut mot spången, där Roland visade upp ett stiligt bestånd av flädervänderot, som växte i skuggan av en pil. Sen rörde sig gruppen lite okontrollerat runt Roland för att höra så mycket som möjligt av hans initierade artbeskrivningar av groblad, svartkämpar, timotej, ängskavle, vitklöver, krusskräppa för att bara nämna några av de arter som behandlades. Vi fick också lära oss att skilja mellan skogsklöver och rödklöver, där skogsklöverns blommor är skaftade och rödklöverns oskaftade.

Det blev mer gräs som t.ex. engelskt  rajgräs och kvickrot, luddtåtel, luddlosta, och så älggräs – trots att älggräs inte är något gräs utan en ört tillhörande rosväxter och inte äts av älgar.

Efter en timma och ca 30 arter hade vi rört oss ca 100 meter och nu var det dags för fika!

Efter fikat rörde vi oss snabbt ner till stranden, där vi kunde beundra marviol, saltarv och bitterkrassing. Åter till ängarna såg vi revfingerört, åkervädd, gulvial, gul- och blålusern, åkervinda, ängssyra, bergsyra, femfingerört och gåsört. På sluttningen upp mot de övre ängarna såg vi ett stort bestånd av blåeld och som avslutning fick vi beundra några stiliga exemplar av knoppande ulltistel, vackert inramade av kornvallmo.

Vandringen avslutades med att vi alla gav Roland en varm applåd för att han så generöst delat med sig av sitt stora kunnande.

Sydsvenskans reportage står att läsa i del C, den 16 juni.