Lördagen 22 mars – Strandstädning

Så var det åter dags för städning av Alnarps strandängar.

Redan klockan 7.00 ringde mannen från Spillepengens fågelskydd att sopsäckarna var levererade till follan vid Södergård. Jag cyklade lite senare till Alnarps Parklada med ryggsäcken och skräpplockarna i cykelkorgen och med kikaren i rem om halsen. Hämtade den lilla ISEKI-traktorn för att köra skräpet ifrån stranden upp till Malmövägen vid Södergård, där SYSAV hämtar.

Vi samlades 9.30 i strålande sol och lagom temperatur – ca 10o. Det blåste en frisk sydostlig vind.

Vi körde i sakta mak på markvägen från Södergård ner till stranden och vidare ända fram till Alnarpsbäcken. Stranden hade helt ändrat karaktär sedan stormen Sven. Stora mängder sand hade spolats över strandvallen och låg nu i stora grusvallar på insidan av densamma. Fick köra med fyrhjulsdrift för att inte fastna i sanden.

En stor flock med vitkindade gäss betade på de inre ängarna och lyfte då vi passerade, men återvände strax. Där fanns också flockar med storspov, vipor och starar. Några flockar av krickor och bläsänder lyfte också och flög ut i bukten när vi kom.

Vi var åtta deltagare som tog itu med städjobbet. Det var plast i alla de former som skulle plockas upp för att inte hamna i någon komage under sommarens betesperiod. Allt sedan ängarna blev ett Natura 2000 område med beträdnadsförbud stora delar av året, är det en inhyrd koflock som betar ända ner till stranden. Detta område som ligger utanför Alnarps egentliga kohagar var tidigare undantaget från bete. Naturskyddsföreningen har strandstädat här varje vår ända sedan 1986. Fast ett år blev det inställt på grund av för mycket snö och is!

Området har också ett stort bakvatten innanför strandvallen, som är ganska sumpigt med mjuk botten. En mycket bra rastplats för simänder vid blåsigt väder. Det var ett klokt beslut att ta med de höga stövlarna för dom kom väl till pass för att komma åt plasten som låg och flöt här ute. Även tångbältet ute vid åmynningen krävde sådan klädsel.

Efter ca 3,5 timmars idogt plockande var hela vårt uppdragsområde avstädat och detta var första gången på 28 år som vi lyckats med den bedriften! Det blev 15 stora säckar med skräp som fraktades bort.

Vi hann också ta en liten fika i lä av traktorn (se bild). Henrik hade bullat upp bjudfikat på traktorsläpet.

Vi såg också en hel del fåglar under städarbetet bl a några vinddriva tranflockar som flög in över land. Skärfläckorna hade också anlänt till reviret.

Strandstäd_2014