Söndagen 24 november – Besök på Botan

VitKameliaVi var nio deltagare som samlades i Botan denna soliga men kyliga höstdag, för ett besök i växthusen. En billig och klimatsmart resa till tropiskt klimat tyckte vi alla. Bengt gav en kort introduktion och sen vandrade vi långsamt i spridd formering genom alla de nio avdelningarna. För att slippa imma på glasögonen började vi med kaktusavdelningen, med sitt torra behagliga klimat. Här beundrade vi bl a den stiliga och mer än 100-åriga (?) svärmors kudde och den ganska vanliga fikonkaktusen, som härbärgerar koschenillusen av vilken färgämnet koschenill utvinns. Vi fortsatte sen till Medelhavshuset, där vi kunde beundra kaffebusken och också en del blommande orkidéer. I Ormbunkshuset fascinerades vi av den speciella älghornsbräken med sina älghornsliknade blad skjutande ut från en skålliknande anhopning av runda blad, som tjänar som kompostbehållare. Här såg vi också den stiliga gruppen av insektsätande växter.

I Agathishuset , som fått sitt namn av den mer än 100-åriga agathisträdet, såg vi också vackert blommande vit kamelia (se bild).

När vi lite senare återvände till Palmhuset, med sitt fuktiga, tropiska klimat, hade vi inga problem med immande glasögon och kunde bl a beundra de stiliga kakaofrukterna och den ståtliga kottepalmen.

I Victoriahuset beundrade vi en stilig geckoödla (bild 2), som lugnt lät sig beundras och fotograferas. Vi såg också en fin liten rosablommande mimosa och vi kunde inte låta bli att testa bladtrixet, som fungerade väl. Bland bladgrönskan kunde vi också se ett antal dvärgvaktlar springa omkring. Jättenäckrosen (Victoria cruziana), som gett namn åt huset, hade dött av ljusbrist och nya kan ses först till våren.

Även i Orkidéhuset vilade de flesta växterna sin vintersömn, men vi såg ändå ett antal stiligt blommande orkidéer som trotsade höstmörkret.

I Kryddpepparhuset kunde vi som väntat njuta av väldoften från kryddpepparträdets blad.

Vi hade nu nått fram till sista anhalten, Orangeriet, där vi bl a kunde beundra de högt hängande frukterna i tomatträdet. Det var nu hög tid för kaffe, så återtåget ut mot de solbelysta bänkarna ute i novemberkylan gick snabbt. Efter det välbehövliga kaffet och fikabrödet avslutade vi nöjda exkursionen och majoriteten återvände mot Lomma och Bjärred, men en skulle vidare till Skrylle för mer fika.