Torsdag 22 Augusti 2013 – Löddesnäs

SkådareVi var inte mindre än åtta som mötte upp vid Löddesnäs parkering. Just när gänget från Lomma anlände drog några hotfulla moln upp från öster och strax kunde vi njuta av en stilig regnbåge, men något regn blev det inte utan i stället fick vi åter en härlig sensommarkväll.

Fågellivet var till att börja med relativt sparsamt, men vi fick strax se fyra enkelbeckasiner som lyfte från sankmarkerna väster om stigen mot tornet. I tubkikaren kunde vi också beundra en buskskvätta, som satt på en stängselstolpe ute vid vassen. Hela tiden hade vi också svalor som pilade fram över oss; det var mest ladusvalor, men vi såg också hussvalor och backsvalor.

På avstånd såg vi också mindre flockar av tofsvipor. När vi kommit fram till fågeltornet dök också dagens första rovfågel upp, en sparvhök som lät sig beundras när den satte sig på en stolpe med ryggen mot oss. Över vattnet kunde vi också beundra en skräntärna som dök efter fisk och i vassen såg vi sävsparv och hörde rörsångare. En ung brun kärrhök kunde vi också beundra när den elegant svävade fram över vassområdet öster om tornet. Nu hade också flockar av gulärlor landat på åkrarna öster om tornet och lite senare, sen fikan avklarats, kunde vi se flockar om flera hundra dra mot vassområdet vid södra delen av reservatet.

När vi i sakta mak vandrade tillbaks mot bilarna såg vi stora flockar av vitkindade gäss sträcka mot Salviken.

Vi hade också lite förstrött studerat floran och några fick lära sig hur blommande trampört ser ut och smultronklöver och hästsvans och strandmolke där den stolt sträckte sig högt över vassen och som avslutning hårgängel.

1 thoughts on “Torsdag 22 Augusti 2013 – Löddesnäs