Söndagen 16 juni, 2013 – De vilda blommornas dag

Trots rykten om regn var vi inte mindre än 17 personer som mötte upp vid Östra dammens parkering denna härliga försommardag. Vi hälsades välkomna av ordföranden i Naturskyddsföreningen i Lomma-Bjärred, Lars-Göran Lillvik, som sen lämnade ordet till Bengt Carlsson, som ersatt Roland Svensson som ansvarig för exkursionen. Bengt gav en kort introduktion till detta evenemang, som nu arrangerades för tolfte året av Svenska Botaniska Förening på ca 200 platser runt om i Sverige. Bengt överlämnade sen raskt examinationsansvaret till Lars-Göran, vilket han klarade med bravur.Redan vid parkeringsplatsen fick vi lära oss att skilja mellan spikvallmo och rågvallmo och fick veta att dom ståtliga gräsen som växte intill var knylhavre och foderlosta. Bengt hade också lovat att alla deltagare skulle lära sig att känna igen lomme och sandvita och ganska snart hade vi hittat några stiliga exemplar av båda.

Snart var alla engagerade i att hitta växter för Lars-Göran att artbestämma och det där var vägsenap och det där stillfrö och det där gräset var inte kvickrot utan Engelsk rajgräs.

Så där fortsatte det medan vi sakta rörde oss fram i området och alla var så engagerade att vi nästan glömde fika, men Bengt lyckades till slut påkalla uppmärksamheten så att fikat kunde intas. Vi hade då hållit på i nästan två timmar i strålande sol och hunnit artbestämma ett 60-tal arter. Även under fikapausen fortsatte insamlandet av växter för artbestämning, som revormstörel, rödmalva, nålstarr och havssäv, bara för att nämna några.

Vi fortsatte ytterligare en stund, men nu började hotfulla moln dra in från syd och när dom första dropparna föll avslutade vi snabbt exkursionen och skyndade mot bilarna.

En häftig regnskur gjorde att de flesta han bli ganska blöta innan vi trots allt nöjda avslutade exkursionen. Vi hade då hunnit beskåda och artbestämma 84 växter!