Lördagen 17/8 2013 – Slåtter i Domedejla mosse

Domedejla_201308Vi var inte mindre än sju som deltog i årets slåtter på Domedejla, ett engagemang som också uppmärksammats av Sydsvenskan med en reporter och en fotograf (se artikel i Sydsvenskan del C den 18 augusti).

Som vanligt började vi med en snabbinventering av floran och konstaterade att både fackelblomster och Johannesört fortfarande blommade rikligt och också ett mindre bestånd av frossört och blekbalsamin. Vi hittade också stor häxört, men annars dominerade älggräs, jättebalsamin och kirskål.  Totalt prickade vi av 29 arter innan liandet satte ett naturligt slut på inventeringen (se uppdaterad artlista).

Liandet, räfsandet och bortforslandet av gräset gick utan större missöden trots poserandet framför fotografen. Efter nästan två timmars hårt arbete unnade vi oss så en välförtjänt fikapaus. Arbetet fortsatte sen ytterligare drygt en timma då vi nöjda kunde titta ut över den nyslagna ängen. Tack vara att så många deltog i arbetet hade vi i år hunnit slå både den övre och nedre ängen och forsla bort allt det slagna.