Söndag 12 februari Fyledalen

En strålande söndagsmorgon sammanstrålade tjugotvå deltagare vid den vanliga parkeringsplatsen vid Fylan för att se om några örnar eller andra sevärdheter skulle visa sig. Ja redan på väg till parkeringen sprang ett vildsvin över vägen alldeles framför bilarna och försvann upp i skogen.
När vi startade vår vandring mot utsiktsplatsen under Henriks ledning visade sig redan ett par havsörnar och några glador, några av många, som vi skulle se under dagens utflykt. Utmed vägen sågs stjärtmes och hördes entita, ett par trädkrypare klättrade uppe i trädkronorna och ett par korpar flög kraxande förbi. Under fikapausen i solskenet fortsatte spanandet efter fåglar i skyn.

Framme vid utsiktsplatsen tilldrog sig en flock med dovhjortar det stora intresset, som dock avbröts när såväl kungsörn som havsörn seglade över dalen. Nere i ån kunde man se en sångsvan med ett par ungar som sam omkring med några gräsänder.
När vi var ”mätta” (och något nedkylda i den kalla vinden) satte vi oss i bilarna för att återvända till järnvägskorsningen och gick ut på järnvägsbron där vi kunde beskåda en strömstare, som dök i det porlande vattnet och vilade sig på de isklädda stenarna i bäcken.
Som vanligt körde vi hemåt via Ilstorps ängar, som denna gång huvudsakligen visade upp flera glador, och vidare till fågeltornet vid Vombs ängar. I den bitande vinden intog några eftermiddagsfikat medan andra kunde se en storskrake och en salskrake samt ett antal gräsänder i vattendraget framför tornet.
Vi skildes och åkte var för sig hemåt och för vår del avslutades dagens fågelobservationer med en steglits vid vägkanten strax utanför Lomma.
Följande fågelarter observerade vi under utflykten:
Korp, glada, havsörn, stjärtmes, entita, trädkrypare, ormvråk, talgoxe, stenknäck, spillkråka, gråtrut, nötväcka, sångsvan, knipa, kricka, kungsörn, gräsand, strömstare, salskrake, storskrake, steglits.
Vi såg också: vildsvin, dovhjort, kronhjort.