Slåtter i Domedejla, lördag 11 augusti

Det var fyra medlemmar från vår förening och en från lundakretsen som mötte upp för slåtter av äng i Domedejla mosse denna vindstilla. och lagom varma lördagsförmiddag. Först gjordes en inventering där 24 växtarter antecknades. Därefter satte arbetet i gång med lie och räfsa i den frodiga växtligheten. Särskilt i den lägre liggande fuktängen försvårade snårvindan arbetet med sitt insnärjande växtsätt. Under fikapausen i halvtid sågs ett trettiotal mosaiktrollsländor flyga fram och åter över ängen och plötsligt kom en stor grönskimrande myskbock och satte sig på en av deltagarna och ville ogärna lämna sällskapet. Inifrån mossen någonstans kunde ett svagt pipande från en sparvhöksunge uppfattas. Det hade behövts några ytterligare personer för att klara av hela ängen, men efter drygt tre timmar var det mesta slaget och bortkört och arbetet avslutades.