Vandring Salviken-Vikhög -Söndag 18 november, 2018

Vi var åtta personer som mötte upp vid Vikhög för denna höstvandring med fokus på fågelskådning. Det var växlande molnighet med klar sikt, men en ganska kylig nordostlig vind när vi startade vandringen ner mot Salviken. Första längre stoppet gjorde vi vid bunkern och listan över obsar blev snabbt omfångsrik, inte minst tack vare Lars-Görans goda syn. Vi såg mer än 40 storspovar, en myrspov, några ljungpipare, en strandskata massor av gäss, mest vitkindade, sångsvanar och änder. Över ängarna såg vi också en mindre flock sånglärkor, en dvärgbeckasin, en tornfalk, ormvråk och ett antal glador. Jägarna som uppehöll sig kring Löddesborgs slott drog bort i en bilkaravan, så vi kunde utan problem vandra förbi slottet ut mot strandängarna väster om Löddeåns mynning. Hela tiden under vår vandring utökades listan över fågelobsar och då även med en flock vinterhämpling, en ung havsörn, som flög rakt över våra huvuden och fler glador.

Under fikapausen, i lä av strandbunkern, kunde vi bl a spana in sångsvan, storskrak och småskrak och bläsänder.

Nöjda, men genomblåsta avslutade vi vandringen strax efter kl 14. Lars-Görans lista över fågelobsar innehöll då över 40 arter.