Höjeåvandring – Söndag 25:e oktober

LG_nov_15

Fint väder fick vi som gav oss ut på vår årliga Höjeåvandring. 15st varav 6 män och 9 kvinnor + Selma (hund). Som vanligt var det buss till Trolles backe i Värpinge. Där väntade våra vänner från Lund. Så började vår vandring. Underlaget var mycket bra, men många stättor att gå över. Vi har lärt oss vilka pålar man kan rycka upp, så det var lätt att passera utan sönderrivna kläder. Det första vi såg var gärdsmyg och björktrast. Sen var det ett valnötsträd som vi får förmoda någon fågel hade ”planterat”. Tack vare Lars-Göran kunde vi se och ev höra en massa fåglar tex rödvingetrast, rödhake, glada, ormvråk, ringduva, stjärtmes, sånglärka. Bara några exempel av ett 40-tal fåglar.

Snart var det dags för en första fika. Helt underbart med sol och lä. Man ville sitta kvar länge, länge. Det dök upp minst 4 harar (tyskharar), flera rådjur bla. en get med tre kid vilket enligt sakkunskapen var ovanligt. Växter fann också en hel del bla piggtistel, stånds, knäckepil och det mest spännande tiggarranunkel. Den växte i våtmark och hade väldigt speciella fröställningar. Ännu mer spännande var det när vi närmade oss bron över motorvägen. Men alla kom över torrskodda. Ingen ” grodman” denna gången! Vid Kanikdammen var det inte lika rikt fågelliv som vanligt. Såg bara en ljungpipare, några bläsänder och svanar. Jägaren från Lund visade oss en  harlega (svår att upptäcka) och uppmärksammade oss på alla harar, fasaner och rådjur. Över järnvägen och framme vid golfbanan och nästa fikaställe. Sen bar det hemåt på stigar längs ån. Såg bla häger vid dammarna. Hemma efter en härlig vandring på ca en mil.